SJ, SJ – Gamle vän….

Fler än vi som tröttnat på SJ den här vintern? Vi skrev ett brev:

Öppet brev till berörda parter inom SJ och Trafikverket

 

Återställ trafiken mellan Uddevalla – Vänersborg – Stockholm!

Som ansvariga politiker boende i regionen tolkar vi SJ:s  inställelse av direktförbindelserna inget annat än uttryck för ren nonchalans mot ca 165 000 invånare i Fyrstadsregionen. I denna arbetsmarknadsregion är tillväxten mycket stark. Allt fler väljer tåget direkt till Stockholm.

Att tåget skulle ställas in några dagar under det snökaos som rått periodvis kan möjligen accepteras men när nästan barmark råder i området är det omöjligt för oss att förstå orsaken. Buss till Alingsås med byte kan aldrig ersätta ett direkttåg. Vad Trafikverket och SJ nu tillsammans gör är att slå undan fötterna för flera års arbete med ständig maning från flera håll att nyttja tåget. Många har också hörsammat detta och valt det miljömässigt bästa trafikslaget. Resandet har stadigt ökat och vi som åker är fler och fler.

Hur ska vi tolka signalerna från SJ? Är detta början till slutet för denna förbindelse. Är taktiken att låta det gå med buss för att sedan dö sotdöden. Varningsklockorna ringer i våra öron, men vi hoppas vi har fel. Det hastar för många har eller kommer snart att välja flyget istället.

Vi möts dagligen av telefonsamtal från resenärer som är förtvivlade för det som skett. Vad skall vi svara dem? SJ använder tåget någon annanstans eller snön…..

Hur tror ni att förtroendet för vår järnvägstrafik skall kunna återskapas när ni agerar på detta sätt? Utan att vara experter på trafikplanering synes det väldigt enkelt att låta de tåg som startar på mindre orter ta mer av mellanmarknaden för att snabba upp Göteborg – Stockholm. Med fler förbindelser härifrån skulle standarden för många höjas.

  • Kortare restid Göteborg – Stockholm – mer biljettintäkter
  • Mindre orter utmed Västra Stambanan får utökade förbindelser – mer biljettintäkter

Med detta synsätt kan ni öka era intäkter både genom snabbare förbindelser Göteborg – Stockholm och öka utbudet från orter som idag har mycket begränsad trafik. Brukar inom affärsvärlden kallas winwin – koncept

I december kunde vi glädja oss att SJ skulle sätta in fler nya förbindelser. Glädjen var stor hos oss och vi drog självklart slutsatsen att nu blir det ännu bättre. Att dessa togs bort på grund av tågbrist och sköts fram ett år kunde accepteras men att det enda direkttåg som finns för 165 000 invånare ställs in och ersätts med buss till Alingsås kan inte accepteras. Direkttåget från Uddevalla till Stockholm påverkar också resandet från Borås som nu inte längre kan byta tåg i Herrljunga för att sedan komma direkt till Stockholm. När direkttåget från Borås lades ned för ett par år sedan har även boråsarna frekvent nyttjat detta tåg. Lägger vi till de drygt 100 000 som bor i Borås blir antalet människor som berörs av en indragning av direkttåget Uddevalla- Stockholm nästan lika många som det bor i Malmö.

Vi kräver:

att SJ och Trafikverket tar sitt ansvar och sätter in direkttåget Uddevalla – Vänersborg – Stockholm snarast innan det är försent….alltså innan tåget har gått.

att Ni tydligt redogör för de framtidsplaner ni har för tågtrafiken i området.

Mikael Cederbratt (m)                 Peter Eriksson (m)                       Martin Andreasson (m)               

Riksdagsledamot N Älvsborg           Oppositionsråd, Trollhättan           Regionråd, N Älvsborg

Lars-Arne Staxäng (m)                Gunnar Lidell (m)                         Annika Tännström (m)

Riksdagsledamot Bohuslän              Kommunalråd, Vänersborg              Regionråd Bohuslän

Maria Plass (m)                             Sture Svennberg (m)

Riksdagsledamot Bohuslän          Kommunalråd, Uddevalla

2 kommentarer för “SJ, SJ – Gamle vän….

  1. Och ibland ger arbete resultat!
    Här kommer en saxning från Bohusläningen:

    X 2000 åter på Uddevallaspåret
    När SJ drog in X 2000 mellan Stockholm och Uddevalla skrev moderaterna i Fyrbodal till SJ och hotade med mer avreglering. Nu svarar SJ:s vd Jan Forsberg att tåget till Uddevalla ska återinsättas den 27 mars.

    RelateratFaktaDe skrev till SJ
    Moderaterna som riktade sitt missnöje i brev till SJ:s högsta ledning: riksdagsledamöterna Mikael Cederbratt (Vänersborg), Lars-Arne Staxäng (Brastad) och Maria Plass (Uddevalla), oppositionsrådet Peter Eriksson (Trollhättan), kommunalråden Gunnar Lidell (Vänersborg) och Sture Svennberg (Uddevalla) samt regionråden Martin Andreasson (Dals Ed, Nössemark) Annika Tännström (Kungälv).
    Se ocksåLänkar Inga X2000 förrän slutet av april

    X2000 tillbaka först i slutet av februari
    Det började före jul med att SJ ställde in direktförbindelserna mellan huvudstaden och Fyrstadsregionen sedan några tågset gått sönder. I övrigt hänvisade man till den bistra vintern med bland annat mycket snö och bekymmer med den.

    – Efter jul har SJ inte kört direkttåg Uddevalla – Stockholm utan hänvisat till vagnöversyn. I december skulle förbindelser ha upprättats men då hänvisade man till tågbrist. Att ersätta ett enda tåg med buss till Alingås kan inte accepteras, säger riksdagsledmöterna Mikael Cederbratt (M) och Lars-Arne Staxäng (M), som båda sitter på bohusbänken.

    När åtta m-politiker, inklusive de två nämnda, skrev till SJ:s ledning och sade att ”SJ:s agerande bär spår av en alltför lång tid i monopolställning, att det var ”en nonchalans mot 165 000 invånare” och att detta stärkt deras uppfattning att mer avreglering bör genomföras, kom svaret från Forsberg.

    Han lovar att tåget till Uddevalla ska återinsättas i slutet av mars, samt att planer finns på tre dagliga turer i båda riktningarna och att de troligen kommer att köras med ett nytt snabbtåg med början efter sommaren 2011.

    – Vi är nöjda med svaret och förutsätter att SJ inte sviker den här gången, säger Mikael Cederbratt.

    Ulf Blomgren

    ulf.blomgren@bohuslaningen.se

  2. Hej, det var bra att ni tar till orda om det indragna direkttåget, som belöning får ni en helt opolitisk filmsnuttslänk att kika på om ett annat direkttåg i Europa.

Kommentering avstängd.