På effektiv akutsjukvård

image..något jag fick se exempel på igår.

Bland det allra, allra mest intressanta och roliga jag får tillfälle att göra i min roll som regionråd är besöken i våra sjukvårdsverksamheter!

Det är då och där jag lär mig hur det fungerar på riktigt. Vad som är verkligheten bakom alla siffror och statistik, rapporter och pm. Att få följa med en heldag och möta både personal och patienter, alla och allt runt omkring som behövs för att få allt att fungera, det är ovärderligt!

Och dessutom fantastiskt roligt! Och ibland är det t.o.m. roligare än annars… Som i går, när jag fick följa arbetet på ambulanshelikoptern en dag. Stort TACK till Jonas, Stellan, Thomas, Björn, Jesper, Olof och Anders för att jag fick följa med några av er och prata med er andra!

Jag fick börja dagen med en säkerhetsgenomgång ute vid helikoptern. Var man får gå och hur, hur man tar sig ut, säkerhetsutrustning osv.

image

Och jag kan ju inte påstå att jag har nåt emot att få gå runt och titta och undersöka vår fina Sikorsky S-76, som ambulanshelikoptern heter.

Få ta en titt i cock-pit, känna på reglagen osv.

 

imageSäkerheten gäller ju inte bara oss som ska flyga med helikoptern. Den gäller också all utrustning, som noggrannt kontrolleras och gås igenom. Att allt finns med, att alla batterier är laddade, att allt finns på sin rätta plats.

Det är liksom inte läge att börja leta efter saker när helikoptern balanserar på noshjulet på en hal strömstadklippa i mörker och blåst..

 

 

Checklistor finns för i princip allt. Noggrannhet är inte en dygd i den här branschen, det är en livsnödvändighet.

imageHär kontrollerar Jonas (anestesiläkare) och Stellan (anestesisjuksköterska) att ”LUCAS” är fulladdad och fungerar som han ska. LUCAS är en mekanisk hjärtkompressionsmaskin. Inne i en helikopter, under färd, fungerar det inte att stå böjd över en patient och ge hjärtmassage. Dessutom tröttnar inte LUCAS, oavsett hur känge HLR behöver pågå. Hjärt- och lungräddningen, kan med den här maskinen, pågå både på väg till, inne i och på väg från helikoptern. Hela vägen fram till akutmottagningen.

RäddningsväslaInnehållet i den stora räddningsryggsäcken (sisådär en 20 kilo att bära över stock och sten) gås igenom minutiöst. Stellan läser från checklistan och Jonas kontrollerar, byter ut och fyller på vid behov. På morgonen hade man hittat en trasig slang i den andra väskan. Hade inte varit läge att upptäcka det på en olycksplats… Två stora ryggsäckar finns packade, ifall man inte hinner fylla på mellan uppdragen och en mindre ”barnväska” finns alltid med i helikoptern. Med utrustning anpassad för barn.

Gårdagen var en ovanligt lugn dag. Först framåt 17-tiden fick vi larm om en fallskada med skallskada. Väl framme fick vi landa en bit bort från olycksplatsen (tätbebyggt område) och blev genast hämtade av en ambulans som körde oss till platsen. När vi kom fram hade mannen återfått medvetandet efter en stunds medvetslöshet.

Eftersom han fallit och hade en otäck sårskada och dessutom varit medvetslös, beslöt läkaren att ta med honom till närmaste akutmottagning.

Vi blir mötta vid helikopterplattan av en serviceman med bår. Patienten rullas in på traumarummet, där ett traumateam på 14(!) personer tar emot. Jonas och Stellan lämnar över, säger hej då, och vi lyfter strax igen.

Eftersom dagen var så lugn fick vi gott om tid att diskutera bla behovet av ytterligare en ambulanshelikopter (Ni kommer ihåg vallöftet…)

Alltför ofta drabbas man av samtidighetskonflikter. Att flera larm kommer samtidigt, eller att man får ett nytt larm när man redan lyft på väg mot en patient, eller med en patient i helikoptern. När detta sker hamnar allt ansvar på tjänstgörande läkare att avgöra vilket larm man ska prioriera. Ibland får man vända på väg till en patient för att en annan bedöms ha ett större behov av en snabb helikoptertransport.

En viktig uppgift för helikoptern är s.k. sekundärtransporter. När man flyttar patienter från ett sjukhus till ett annat. Kan kanske låta som både överkurs och onödigt. Men faktum är att dessa patienter är mycket svårt sjuka intesnivvårdspatienter som kanske inte skulle överleva en längre transportsträcka på marken.

Och som läget ser ut på våra sjukhus i Västra Götaland idag är det alltför ofta både fullt och överfullt – även på intensivvårdsavdelningarna…

Då måste man, för patientsäkerhetens skull flytta ut patienter. Och för Sahlgrenskas del handlar det också om att alltid ha beredskap att ta emot de allra svåraste fallen. Då tvingas man transportera patienter som kan klara detta, till deras hemsjukhus för fortsatt vård

Ytterligare en ambulanshelikopter, åtminstone sommartid, skulle radikalt minska samtidighetskonflikterna och dessutom förhindra att sekundärtransporterna blir påverkade av larm.

Så, vi får väl se till att påminna Socialdemokraterna om det där vallöftet…

Och sen se till att vinna valet 2014, så att vi kan göra allvar av det!

Hlprotor

 

 

 

En kommentar för “På effektiv akutsjukvård

Kommentering avstängd.